Verrassend Hong Kong

Wat kan er veel gebeuren in een korte tijd. Zo zit je aan de andere kant van de wereld en zo zit je in een gloednieuw appartement (hier later meer over) in een nieuwe stad. Soms kan ik het zelf niet helemaal meer bijbenen.

In november vertrokken we naar Azië. Een rechtstreekse vlucht van Schiphol naar Hong Kong. Een land waar we beide nog nooit eerder waren geweest en een land waarvan we eigenlijk ook niet goed wisten wat we er van moesten verwachten.

Na een fijne vlucht van 10 uur zetten wij onze voetjes aan het Hong Kongse land. We vlogen met KLM, wat mij, met mijn vliegangst, altijd iets meer gerust stelt. Ik vind het toch wel prettig om Nederlands te kunnen spreken met het vliegtuigpersoneel. Wat ook fijn was; tijdens het boeken heb ik aan kunnen geven dat ik graag lactose vrije maaltijden wilde. Voordeel hiervan was dat ik iedere keer als eerste van iedereen mijn eten kreeg. Nadeel hiervan was, dat het niet heel smaakvol was en Tom zijn eten veel lekkerder was. Maar toch nog een voordeel was dan wel weer dat ik kon eten zonder buikpijn! En geloof me, je wilt geen lactose binnen krijgen in een vliegtuig als je intolerant bent.

Niet veel later liepen we de gigantische hal in van het vliegveld en schaften we onze Octopus kaart aan. Zie dit als de OV-chipkaart van Hong Kong. Je komt echt overal met zo’n ding met de trein, metro, bus, boot enzovoorts. Thuis hadden we al opgezocht wat de leukste en makkelijkste manier was om bij onze AirBNB te komen en dat was met een bus, een dubbeldekker wel te verstaan. Alles was fantastisch aangegeven op het vliegveld dus die bus hadden we binnen een paar minuten gevonden. Daar begon de eerste verrassing van Hong Kong. Een hele warme, benauwde lucht klapte in ons gezicht toen we de eerste stap buiten het vliegveld hadden gezet. Kanonnen! Kon iemand ons van te voren niet even melden dat het daar zó warm zou zijn?

In de bus hebben we onze ogen uitgekeken. Wat een fantastisch landschap heeft Hong Kong. Zon, zee, bergen. Wauw. Na een klein uurtje waren we op plaats van bestemming. Tsim Sha Tsui, Kowloon. Het was nog wel een flinke wandeling van de bushalte naar de AirBNB, zigzaggend tussen honderden mensen door, met onze 4 koffers. Only packing the essentials..

^Vanuit onze AirBNB

Onze AirBNB zat in een gezellig straatje vol met eettentjes en een fantastische make-up winkel op de hoek. De AirBNB was klein, maar fijn en prima voor 7 dagen. Onze eerste nacht was wel een beetje afzien, want naast dat het heel leuk is om midden in een gezellige straat te verblijven, was de eerste nacht, zacht gezegd, behoorlijk luidruchtig. Tot 3 uur in de nacht hebben we mee kunnen genieten van Cake by the Ocean op repeat. Je begrijpt natuurlijk wel dat onze eerste aankoop de volgende dag oordopjes waren. De rest van onze nachten in Hong Kong hebben we als roosjes geslapen! Klik hier voor roomtour video!

Op 3 minuten loopafstand van onze AirBNB zaten drie verschillende grote winkelcentra, wat leuk is als je van winkelen houdt, maar Hong Kong is ook erg van de high end merken en dat laat onze portemonnee niet toe. Naast dat Hong Kong dus een groot shop walhalla is, heeft het ook een prachtige natuur. Hong Kong bestaat uit verschillende eilanden en deze eilanden verschillen qua natuur ook weer van elkaar.

^ Victoria Peak

Met de veerboot was het een korte, maar leuke, overtocht naar Hong Kong Island en hier bezochten we Victoria Peak, de hoogste berg van dit eiland, met een fantastisch treintje. Het uitzicht was adembenemend. Klik voor onze video!

^ Ngong Ping

We hebben Lamma Island rondgelopen en het was alsof er op ieder moment dino’s uit de bosjes konden rennen. Tom is hier helemaal lekgeprikt door muggen, ook een soort dino’s. Op Lantau Island gingen we, heel hoog, met een kabelbaan over de zee en over de bergen naar het mooie dorpje Ngong Ping met de Tian Tan Buddha van maar liefst 34 meter hoog! Klik voor onze video!

Op Lantau Island bezochten we natuurlijk ook Hong Kong Disneyland, het kleinste Disney park van de wereld, maar dat heeft ook zijn charmes. Het mini Disney kasteel, dezelfde als in Californië, kun je vanaf Main Street USA amper zien, maar de fantastische bergen op de achtergrond uiteraard wel en dat maakt dit kasteel ook wel weer heel bijzonder. In Disney was het al helemaal Kerst en dat was in grappig contrast met het tropische weer op de dag van ons bezoek aan het park. Het was rustig, waardoor we alle attracties meerdere keren hebben kunnen doen. Klik voor onze video!

Het eten in Hong Kong vond ik lastig. Het vinden van een Westers ontbijt was al een hele opgave. Op dag twee vonden we de restaurantketen Tsui Wah, welke wordt vergeleken met Denny’s in Amerika, maar dan op zijn Hong Kongs. Tom was iedere ochtend helemaal in zijn nopjes met de beef noodle soep die hij daar kon eten, maar ik werd daar iets minder vrolijk van en het enige broodje dat je daar wél kon krijgen, was in combinatie met die soep. We vonden een paar dagen later een fantastisch hipster tentje met avocado toast, maar daar betaalde je dan ook wel voor. Op Hong Kong Island hebben we de grootste tosti ooit gegeten bij The Flying Pan. Dat had ook wel weer wat.

Ook het avondeten hebben wij voornamelijk gedaan in Westerse ketens, behalve de eerste avond. Toen aten we dumplings met een onherkenbare vulling en toen was ik genezen. We zijn echt geen piepers als het gaat om eten, maar het lukte ons niet om iets naar onze smaak te vinden. Dus hebben we twee avonden bij dezelfde burgertent, Burgeroom, een fantastische burger en loaded fries (my fave) gegeten en hebben we een avond gigantisch goede pasta en cheesecake gegeten bij de Cheesecake Factory. En op sommige avonden besloten we gewoon lekker instant noodles te halen bij de supermarkt, want die zijn in Azië écht goed!

^ Lamma Island

^ Tian Tan Buddha

Hong Kong is een bijzonder land. Een land waarvan we ons geen voorstelling konden maken. De locals die wij hebben meegemaakt waren niet vriendelijk, er lagen kakkerlakken op straat en ook een eendenkop (geen grapje). We hebben dumplings gegeten met vlees, maar wat voor vlees willen we liever niet weten, want mensen in Hong Kong eten namelijk ook kippenpoten op een stokje. En dan moet je niet denken aan een lekker sappig drumstickje, maar echt een kippenpootje. En toch heeft het land ons blij verrast. Want Hong Kong is prachtig en we willen zeker nog een keer terug!

Onze reis eindigde niet in Hong Kong, dus binnenkort nog meer reisverslag!

Zou jij ooit naar Hong Kong willen of ben jij er ooit geweest? En zoja, wat heeft jou het meest verrast?